woensdag 16 januari 2019

Modeltekenen voor animatie

Modeltekenen voor animatie


Proporties zijn bij animaties van groot belang

Bij het werken met animaties, bijvoorbeeld in computergames en animatiefilms, worden echte modellen gebruikt als basis. Voor degenen die deze animaties maken is een goede kennis van met name proporties van groot belang. Als de proporties van de geanimeerde figuren niet kloppen dan is dat direct te zien en doet het afbreuk aan de kwaliteit van de animatie

animatie
dit is portret en geen animatie

Gelijkenis is bij modeltekenen voor animatie ondergeschikt

Bij modeltekenen voor animatie gaat het namelijk niet om de gelijkenis met een bepaald persoon. Het gaat er om hoe je bijvoorbeeld in een gezicht emoties uitdrukt. Plezier, droefheid, boosheid. Dat soort emoties. Maar hoe geef je die weer?

Alle kijkrichtingen doen mee

Dan is er het driedimensionale aspect. Een figuurtje in een animatie loopt natuurlijk rond en is daarmee steeds uit een andere hoek te zien. Dat betekent dat je bij poseren voor een opleiding voor animatietekenaars steeds dezelfde pose moet laten zien maar uit een andere hoek. Je moet jezelf steeds een slag draaien, maar in principe mag je houding niet veranderen. Dat is voor het kunstmodel best een uitdaging.

Veel vraag naar modellen bij deze nieuwe technieken

Juist omdat het een niet zo alledaagse manier van poseren is, is er best vraag naar modellen voor de verschillende animatie-opleidingen. Omdat de techniek van animatie nog steeds terrein wint is het voor een model ook lonend om zich in deze technieken te bekwamen. Er zit een stukje toekomst in.